جراحی انحراف بینی

تقارن صورت نقش بسیار مهمی در درک ذهن زیبایی دارد. در حالی که تخمین زده می شود که 97٪ از افراد درجاتی از عدم تقارن صورت دارند، عدم تقارن شدید می تواند زیبایی کلی صورت را مخدوش کند. بینی به دلیل برجستگی و قرار گرفتن در مرکز صورت، نقشی حیاتی در تعیین متقارن بودن صورت دارد. بنابراین، بینی کج تأثیر منفی بر ظاهر کل صورت می گذارد. در این صورت، داشتن بینی کج می تواند توجه ناخواسته ای به آن بدهد و بر ظاهر و اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارد. انحراف بینی یعنی حالتی که تیغه میانی بینی که دو قسمت بینی را از هم جدا میکند، در حالت صاف و مستقیم خود قرار نداشته و به سمت راست یا چپ منحرف شده باشد. اگر انحراف بینی شدید باشد، این حالت می تواند مسیر تنفس شما را بسته و نفس کشیدن شما را مختل کند.در نتیجه می توانید با انجام جراحی انحراف بینی توسط دکتر مجید وفایی راد ، بهترین جراح بینی همدان خود را از این مشکل نجات دهید.

جراحی انحراف بینی - دکتر مجید وفایی راد

علائم انحراف بینی

• انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی : این انسداد نفس کشیدن شما را سخت و گاهی غیر ممکن می کند. زمانیکه سرماخورده و یا درگیر آلرژی باشید بهتر به این موضوع پی می برید.
  • خونریزی از بینی : به دلیل اینکه تنفس شما صرفا از یکی از سوراخ های بینی تان انجام می شود، یکی سمت بینی خشک شده و ممکن است خونریزی کند.
  • درد صورت: درد در ناحیه صورت می تواند نشان دهنده انحراف شدید در تیغه بینی باشد.
  • تنفس صدا دار در زمان خواب: انحراف بینی و یا تورم بافت بینی باعث می شود تا در زمان خواب خر و پف کرده و یا با صدا نفس بکشید

اینکه ترجیح بدهید به یک سمت بدن خود بخوابید، چون درآن حالت، راحت تر نفس می کشید یکی دیگر از عوامل و نشانه های داشتن انحراف بینی است.

چه زمان به پزشک جراحی انحراف بینی در همدان مراجعه کنیم؟

• اگر یکی از سوراخ های بینی شما مسدود و با دارودرمانی مشکل برطرف نشد.
  • اگر دائما درگیر خونریزی از بینی بودید
  • اگر مکررا به عفونت های سینوسی دچار می شوید
  • عوارض انحراف بینی
  • خشکی دهان (به دلیل اینکه شما مدام از دهان نفس می کشید)
  • احساس فشار و گرفتگی در بینی
  • خواب بد و بی کیفیت(به این دلیل که نمی توانید در زمان خواب ، خوب تنفس کنید)
  • بینی کج و یا غیر قرینه (در شرایطی که انحراف بینی شدید و حاد باشد از روی ظاهر بینی هم میتوان به این مشکل پی برد)

چه عواملی انحراف بینی را ایجاد می کند؟

در برخی افراد این مشکل مادرزادی بوده و فرد با انحراف بینی ، متولد می شود. البته همه چیز مربوط به زمان شکل گیری نوزاد نیست و ممکن است در زمان تولد و زایمان به دلیل مشکلات و فشارهای موجود بینی نوزاد دچار انحراف شده باشد.
گاهی اوقات، غضروف بینی با بالا رفتن سن خمیده شده و تغییر شکل می دهد.
اما برای اکثر افراد، این مشکل در اثر یک تصادف، حادثه ناگوار و یا در مسابقات و فعالیت های ورزشی رخ می دهد.

اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی

عدم مصرف هرگونه مواد غذایی و آشامیدنی از 8 ساعت قبل از عمل
    حضور در محل بیمارستان یا کلینیک در زمان تعیین شده

نکات مهم
در صورت داشتن هر گونه بیماری یا مشکل سلامتی، حتماً قبل از عمل به جراح خود اطلاع دهید.
تمام سوالات و نگرانی های خود را قبل از عمل با جراح خود مطرح کنید.
در روز عمل، یک همراه با خود داشته باشید تا شما را همراهی و به منزل منتقل کند.
با رعایت این اقدامات، می توانید به بهبودی سریعتر و عوارض کمتر بعد از جراحی انحراف بینی کمک کنید.

کاهش درد بعد از جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی می تواند با درد و ناراحتی همراه باشد. اما با انجام اقداماتی می توان این درد را تا حد زیادی کاهش داد.
در اینجا چند روش برای کاهش درد بعد از جراحی انحراف بینی آورده شده است:

1. مصرف داروهای مسکن:
    جراح شما احتمالاً داروهای مسکن تجویز می کند.
    حتماً طبق دستور پزشک داروها را مصرف کنید.
  2. استفاده از کمپرس سرد:
    استفاده از کمپرس سرد در 24 تا 48 ساعت اول بعد از عمل می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.
    از قرار دادن مستقیم کمپرس سرد روی پوست خودداری کنید.
  3. بالا نگه داشتن سر:
    با بالا نگه داشتن سر، تورم و درد بعد از عمل کاهش می یابد.
    هنگام خواب از دو بالش زیر سر خود استفاده کنید.
  4. استراحت کافی:
    بعد از عمل به استراحت کافی نیاز دارید.
    از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  5. رعایت رژیم غذایی:
    از مصرف غذاهای سفت و جویدنی خودداری کنید.
    غذاهای نرم و مایعات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  6. شستشوی بینی:
    بعد از عمل، باید به طور مرتب بینی خود را با محلول شستشو بشویید.
    این کار به تمیز نگه داشتن بینی و جلوگیری از عفونت کمک می کند.
  7. عدم مصرف دخانیات و الکل:
    مصرف دخانیات و الکل می تواند درد و تورم بعد از عمل را افزایش دهد.

آیا ممکن است فردی انحراف بینی داشته اما متوجه آن نشود؟

در مواردی که انحراف بینی خفیف و جزئی باشد ، احتمال اینکه فرد درگیر باشد ولی متوجه این مسئله نشود بسیار زیاد است.

آیا انحراف بینی باعث سردرد می شود؟

علاوه بر بستن مسیر هوای یک از سوراخ های بینی،انحراف بینی می تواند از طریق برخورد سپتوم به بافت های حساس بینی از راه رساننده های عصبی مغز موجب سردرد شود.

آیا انحراف بینی با بالارفتن سن بدتر می شود؟

مثل سایر اعضای بدنتان، ساختار بینی هم با گذر زمان تغییر حالت می دهد که این تغییر حالت نه لزوما ، ولی ممکن است باعث بدتر شدن انحراف بینی شما شود. ممکن است نشانه ها و علائم شما تشدید شود ولی ظاهر بینی تان تغییر نکند.

نحوه تشخیص انحراف بینی توسط بهترین جراح بینی همدان

پزشک از طریق آندوسکوپی بینی (با کمک وسیله ای که در انتها به یک دوربین و چراغ متصل است) ، بینی شما را معاینه می کند.
دقت داشته باشید که تنها انحراف بینی نیست که می تواند عامل بسته شدن مسیر تنفس شما باشد ؛ ایرادات مختلفی در ساختار بینی هستند که می توانند عامل این موضوع باشند.

چه کسی به این درمان نیاز دارد؟

هر کسی که بینی کجی دارد واجد شرایط جراحی انحراف بینی در همدان است. اما بینی کج چیست؟ به طور کلی پل بینی شما از یک خط عمودی و مستقیم پیروی می کند. اگر این یکنواختی حفظ نشود، گفته می شود که بینی شما کج است و بینی شما به صورت “C”، “S” یا “I” کج و منحرف می شود.

در برخی افراد کجی بینی تقریباً غیر قابل مشاهده است در حالی که در برخی دیگر بسیار برجسته است. کجی برجسته اغلب ناشی از آسیب دیدگی بینی است که در آن استخوان ها و غضروف ها به شکل کج بهبود یافته اند. بینی کج همچنین می تواند ناشی از تروما هنگام تولد، نقص یا سایر شرایط جدی مانند تومور باشد. افرادی که سپتوم انحرافی دارند نیز واجد شرایط این جراحی هستند.

راه های درمان انحراف بینی:

جراحی بینی کج یک راه حل دائمی و موثر برای این مشکل است. و اگر از ایده انجام عمل عمل چندان هیجان زده نیستید، راه های غیر جراحی و طولانی مدت دیگری نیز برای پوشاندن آن وجود دارد.
اما به طور کلی ، دارو درمانی و جراحی بینی در همدان را می توان به عنوان راه حل های مرسوم در رفع این مشکل دانست.

• مصرف داروهای ضد احتقان

داروهای ضد التهاب (کورتیکو استروئید) و آنتی هیستامین.
موارد بالا ، داروهای معمولی هستند که برای درمان انحراف بینی ، بدون جراحی استفاده می شوند.

•  رینوپلاستی مایع

اگر می خواهید بدون جراحی برای بینی کج خود راه حلی داشته باشید، رینوپلاستی مایع بهترین گزینه است. در این روش، جراحان از فیلرهای پوستی برای تزریق به نواحی تغییر شکل‌داده‌شده بینی استفاده می‌کنند. این تزریق‌ها درست بین لایه‌های پوست و ماهیچه‌ها و در جاهایی که کج بودن آن مشخص است انجام می شود. این کانتورها، ناهمواری های دو طرف بینی شما را متعادل کرده و شکل کج آن را پنهان می کند.

•  جراحی زیبایی بینی

رینوپلاستی جراحی زیبایی عمدتاً بر جنبه زیبایی یا ظاهری درمان تمرکز دارد. در این جراحی، پزشکان ویژگی‌های صورت شما را بررسی کرده و تغییراتی را که می‌توان ایجاد کرد با شما در میان گذاشتند. می توانید نظر خود را به پزشک بگویید و در مورد نتیجه نهایی تصمیم بگیرید. پس از این کار، جراح عمل بینی کج را انجام می دهد و در صورت نیاز یک غضروف را برداشته یا به بینی پیوند می زند.

•  سپتورینوپلاستی

سپتورینوپلاستی یا رینوپلاستی سپتوم روی سپتوم، دیواره بین مجرای بینی چپ و راست عمل می کند. عمدتاً روی جنبه عملکردی بینی شما و بهبود ظاهر کج تمرکز می کند. این جراحی بهترین گزینه برای افرادیست که قصد برطرف کردن عیوب عملکردی بینی خود را دارند. برای این جراحی، پزشکان معمولاً یک برش بسته در سمت داخلی سوراخ‌های بینی شما ایجاد می‌کنند. برش خارجی فقط در صورت لزوم ایجاد می شود.به این ترتیب از طریق برش به سپتوم شما می رسند و اصلاحات لازم را انجام می دهند

رایج ترین و بهترین فیلرها برای رینوپلاستی مایع کدام اند؟

اسید هیالورونیک یا HA، سیلیکون و هیدروکسی آپاتیت کلسیم رایج ترین فیلرهای پوستی برای این درمان هستند. برای انتخاب مناسب فیلر، پزشک از شما می پرسد که آیا قبلاً نسبت به این گزینه ها واکنشی داشته اید یا خیر. آنها همچنین ممکن است قبل از انتخاب بهترین گزینه برای درمان، واکنش بدن شما به آن ها را آزمایش کنند.

نتایج جراحی انحراف بینی کج در همدان

اگر تحت درمان رینوپلاستی قرار می گیرید، زمان استراحت بسیار کمی خواهد داشت (حدود چند ساعت). ممکن است تورم و درد خفیفی داشته باشید که باید در عرض 48 ساعت از بین برود و پزشک از شما می‌خواهد که به مدت 5 تا 7 روز از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. علاوه بر این، شما می توانید بلافاصله به برنامه روزانه خود بازگردید!

اگر جراحی زیبایی بینی یا سپتورینوپلاستی را انتخاب کنید، بسته به وسعت جراحی باید 1 تا 2 هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. مدتی طول می کشد تا غضروف ترمیم شود و شکل بازسازی شده بینی شما جا بیفتد. در حالی که می توانید پس از 2 تا 3 هفته به سر کار بازگردید، بهبودی کامل تا 6 ماه طول می کشد. در این دوره، برای جلوگیری از عوارض، باید داروهای تجویز شده را مصرف کنید و دستورات پزشک را دنبال کنید.

امتیازدهی به مقاله
جدیدترین مقالات: